???? ?? ??????? ????? ??? ?????? 1401-1400

  • ???? ?? ??????? ????? ??? ?????? 1401-1400

  • دانلود فایل PDF دفترچه راهنمای پذیرش

    باسمه تعالی

    مقدمه
    با توفیق الهی و در ظل عنایات حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به منظور تربیت فقیهان و محققان برخوردار از توانائی تولید علم و نظریه در تخصص های فقهی مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی، برای سال تحصیلی 1401-1400 از بین طلاب واجد شرایط در سه مقطع ذیل اقدام به پذیرش می نماید:

     


    مدرسه عالی فقه های تخصصی

    در 6 رشته:
    *    فقه اقتصـاد    
    *    فقه جــــزا  
    *     فقه خانواده  
    *     فقه سیاسی
    *    فقه قضا
    *   فقه معاملات

     

    مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی

    * سال اول و دوم خارج

    * پایه 9 و 10

     

    الف) پذیرش مقطع تمهیدی:
    داوطلبانی که پایه هشتم خود را تا اول شهریور 1400 به اتمام می‌رسانند می توانند در این مقطع ثبت نام نمایند.


    شرایط اختصاصی مقطع تمهیدی :
    •    اتمام کامل پایه 8 تا شهریور 1400.
    •    داشتن معدل حداقل 17 در سطح 1 و پایه 7؛
    •    حداکثر سن: 23 سال برای دارندگان مدرک سیکل و30 سال برای مدارک بالاتر.
    دارندگان معدل بالاتر از 19 در سطح 1 و پایه7 و طلاب نخبه و استعداد برتر حوزه، از امتحان کتبی معاف می باشند.


    ب) پذیرش مقطع خارج عمومی:
    داوطلبانی که حداقل پایه دهم تحصیلی خود را به اتمام رسانده اند می توانند در این مقطع ثبت نام نمایند.


       شرایط اختصاصی  مقطع خارج عمومی:
    •    اتمام کامل سطح عالی حوزه تا شهریور 1400.
    •    داشتن معدل کل حداقل 17 در سطح عالی.
    •    حداکثر سن: 25 سال برای دارندگان مدرک سیکل، 32 سال برای مدارک بالاتر.
    •    دارندگان معدل بالاتر از 19 در 10 پایه اول و طلاب نخبه و استعداد برتر حوزه، از امتحان کتبی معاف می باشند.


     ثبت نام  تمهیدی و خارج عمومی
    1.    ثبت نام داوطلبان توسط سامانه پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به نشانی www.reg.mfos.ir  به صورت اینترنتی می باشد .
    2.    زمان ثبت نام از 1399/11/15 تا 1400/03/10


    آزمون مقطع تمهیدی و خارج عمومی
    آزمون کتبی و منابع امتحانی

    با توجه به شرایط بیماری کرونا آزمون کتبی برگزار نخواهد شد.

     

    منابع امتحانی مقطع تمهیدی:
    آزمون کتبی:
    1.    فقه: مکاسب (چاپ کنگره) - تشریحی
    •    ج 3 : از اول «بیع» ص 7، تا «التنبیه علی امور» ص66.
    •    ج 3 : از «احکام المقبوض بالعقد الفاسد»ص180، تا «السابع: ضمان القیمی بالقیمه» ص240.

    2.    اصول: رسائل شیخ انصاری (چاپ کنگره) - تشریحی
    •    ج 2 : از « المقصد الثالث فی الشک» ص 9، تا « ادله القول بالاحتیاط» ص 62.
    •    ج 3 : از ابتدای تنبیهات استصحاب، « ینبغی التنبیه علی امور »  ص191، تا پایان تنبیه هفتم ص 254.
    مصاحبه علمی: محدوده اعلام شده در آزمون کتبی.

     

    منابع امتحانی مقطع خارج عمومی:
    آزمون کتبی:    
    1. فقه: مکاسب شیخ انصاری (چاپ کنگره) - تشریحی
    •     ج 5 : از «خیار شرط» ص 111، تا «خیار تاخیر» ص217.
    •     ج 6 : از «شروط صحت شرط» ص 15، تا « حکم شرط فاسد»ص 88.
    2. اصول: کفایه (چاپ کنگره) - تشریحی
    •    ج2 : از « مباحث امارات »  ص 38 ، تا « اول دلیل انسداد »  ص92.
    •    ج2 : از « تنبیهات استصحاب » ص229، تا « آخر استصحاب »  ص 272.
    مصاحبه علمی: محدوده اعلام شده در آزمون کتبی.


    ج) پذیرش مقطع خارج تخصصی
     این برنامه به دانش پژوهانی اختصاص دارد که پس از گذراندن حداقل 4 سال خارج فقه و اصول در خارج از موسسه، علاقمند ورود به برنامه فقه های تخصصی هستند.

    شرایط اختصاصی داوطلبان فقه های تخصصی :
    •    حداکثر سن 30 سال برای دارندگان مدرک سیکل و 36 سال برای مدارک بالاتر.
    •    حداقل 4 سال سابقه موفق درس خارج فقه و اصول
    •    قبولی در مصاحبه های ورودی



    ثبت نام مقطع خارج تخصصی

    1. ثبت نام داوطلبان توسط سامانه پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی به نشانی www.reg.mfos.ir  به صورت اینترنتی می باشد.
    2. زمان ثبت نام از 1399/11/15 تا 1400/03/10
    3. متقاضی، رشته مورد نظر خود را در سامانه انتخاب می نماید.
     




    راهبرد کلان آموزشی و پژوهشی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
    تحت اشراف مقام معظم رهبری مدظله

     

    مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، با نظر مبارک مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) و با هدف تربیت فقیهان متخصص برای پاسخ‌گویی به نیازهای فقهی نظام اسلامی و جامعه امروز بشری و کمک به تولید علم و نظریه‌های نوین در عرصه‌های مختلف فقه اجتماعی‌، سیاسی‌، اقتصادی و فرهنگی تأسیس شده است. تحقق این هدف نیازمند پیدایش جریان علمی نو و زاینده در چهارچوب نظام علمی و آموزشی متقن حوزه‌های علمیه است، به‌گونه‌ای‌که حوزه های علمیه به جای برخورد انفعالی با مسائل مستحدثه، به باز کردن مسیرهای تازه‌¬ای برای حل مسائل جامعه و نظام، بر اساس شریعت اسلام و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) بیندیشند.
    راه‌اندازی مدرسه فقه‌های تخصصی بر مبنای اجتهاد جواهری مبتنی بر اندیشه‌های حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله) و همسو با دیدگاه مراجع تقلید و بزرگان حوزه(حفظهم‌الله) به منظورتربیت فضلای برجسته ای که توان تولید علم و نظریۀ فقهی در زمینه مسائل مورد ابتلای جامعه و نظام اسلامی را داشته باشند از راه کارهای موثر برای تحقق هدف فوق مورد توجه این موسسه قرار گرفته است.
    بر اساس راهبرد فوق، مؤسسه فقه و علوم اسلامی اقدام به برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی برای فقه‌های تخصصی نموده است. مطابق این برنامه، طلاب از آغاز ورود به دوره خارج، تمام توان خود را صرف تحصیل و فراگیری فقه و اصول و سایر دانش‌های مورد نیاز، برای دست یافتن به توانایی پژوهش و تولید علم در عرصه‌های تخصصی فقهی می نمایند. دانش‌پژوهانی که با موفقیت مقاطع آموزشی را طی نمایند با کسب بنیه اجتهادی با ورود به «دورۀ عالی پژوهشی» به عرصۀ پژوهش‌های عمیق فقهی گام نهاده و توان تولید علم و نظریه را در خود به فعلیت خواهند رساند.



    توانمندی‌های فارغ التحصیلان
    فارغ التحصیلان دوره‌های آموزشی و پژوهشی موسسه با استمداد از عنایات الهی، به توانمندی‌های ذیل دست خواهند یافت:
      * توانمندی استنباط احکام فقهی و مسائل مستحدثه در حوزه تخصصی؛
      * توان تحلیل موضوعات مستحدث و مسائل فقهی جدید؛
      * تدریس اجتهادی ابواب و مباحث فقهی متعارف و مستحدث؛
      * پژوهش و تألیف در حوزه‌های مرتبط با تخصص؛
      * توانایی مشارکت در تهیه قوانین و مقررات مورد نیاز نظام اسلامی؛
      * توانمندی حضور مؤثر در شوراهای فقهی نهادهای گوناگون نظام اسلامی.

     نظام تحصیلی
     نظام درسی مؤسسه، همسو با نظام آموزشی حوزه و با بهره‌گیری از ابزارها و شیوه‌های نوین خواهد بود. تأمین مدارک دانشگاهی برای طلاب، مورد نظر مؤسسه نبوده ولی دستیابی دانش پژوهان به مدارج عالی علمی حوزه و تدوین رساله‌های سطوح ۳ و ۴ و هدایت آنها در مسیر رشته فقه های تخصصی مورد تاکید بوده و حمایت های لازم از دانشپژوهان به عمل خواهد آمد.
    اصول مورد توجه در برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی مؤسسه به این شرح می باشد:
    * تمرکز جدی بر دروس فقه و اصول در طول دوره؛
    * رویکرد تخصصی به فقه؛
    * اهتمام به امر پژوهش در تمام مقاطع؛
    * آموزش دروس آکادمیک مرتبط با رشته فقه تخصصی؛
    * آموزش دروس تکمیلی حوزوی، دروس مبانی اندیشه اسلامی، دروس عمومی مورد نیاز و تقویت مهارت‌های آموزشی و پژوهشی لازم؛
    * فعالیت علمی تمام وقت و به حداقل رساندن تعطیلات و استفاده مفید از ایام تابستان؛
    * فراهم‌نمودن امکانات آموزشی و پژوهشی مناسب.

    سیاست پذیرش
    سیاست مؤسسه، پذیرش طلاب مستعد، پُرتلاش و دارای ویژگی‌های شخصیتیِ مطلوب است و از آنجا که برنامه تحصیلی مدرسه، برنامه‌ای تمام‌وقت و پُرحجم خواهد بود، به آمادگی جسمی و روحی، شرایط مناسب خانوادگی و انگیزه قوی برای تلاش علمی سخت‌کوشانه در عرصه‌ فقه‌های تخصصی نیازمند است. این مؤسسه، در قبال تلاش مجدّانه طلاب، به فراهم‌سازی بسترهای رشد علمی و تهیه امکانات لازم مادی و ایجاد فضای مناسب تربیتی و اخلاقی برای آنان و خانواده‌هایشان در حد ممکن و متعارف حوزه متعهد می‌باشد.
    بر اساس سیاست فوق، داوطلبان حضور در مؤسسه باید از شرایط ذیل برخوردار باشند:
      * اعتقاد و التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی و صلاحیت های لازم فکری و اخلاقی
      * دارا بودن انگیزه  و توانایی برای کار متمرکز فقهی با رویکرد تخصصی؛
      * آمادگی جهت حضور فعال و منضبط در برنامه‌های مؤسسه؛
      * عدم اشتغال به فعالیت‌های اجرایی و علمی خارج از مؤسسه؛

    نظام آموزشی
    دانش‌پژوهان، برای پایه های 9 و 10 و یا برای مقطع خارج عمومی پذیرش می شوند و پس از اتمام این دو مقطع، وارد «مدرسه عالی فقه های خارج تخصصی» می شوند. فارغ التحصیلان پس از اتمام مقاطع آموزشی، برای یک دوره عالی پژوهشی پذیرش شده و به عنوان «همکار پژوهشی» در مؤسسه به پژوهش‌های ناظر به تولید علم در عرصۀ تخصص فقهی خود خواهند پرداخت.

    مقاطع آموزشی و پژوهشی
    مقاطع تحصیلی مؤسسه، به شرح ذیل است:
     

    1. مقطع تمهیدی
    برنامه اصلی مؤسسه، از دوره خارج آغاز می‌شود؛ ولی به منظور آماده سازی طلاب مستعد برای ورود به دورۀ خارج مؤسسه، «مقطع تمهیدی» برای پذیرش طلاب از پایه 9 تاسیس شده است. در این مقطع، دروس جاری حوزه فقه و اصول، دروس تکمیلی، عمومی و پایه و مهارت‌های مورد نیاز آموزش داده می‌شود.

    2. مقطع خارج عمومی
      طلاب پس از اتمام مقطع تمهیدی برای ورود به «مقطع خارج عمومی» پذیرش می‌شوند و طی یک دوره 4 ساله با شرکت در دروس خارج فقه و اصول مبانی استنباط و اجتهاد را فرا گرفته و آماده ورود به دوره تخصصی می‌شوند. درس خارج فقه در این مقطع، همه‌روزه بوده و ابوابی از عبادات و معلات در این دروس ارائه خواهد باشد. درس خارج اصول نیز- به صورت منقّح - به صورت درسِ هرروزه در  این مقطع آغاز، و تا آخر مقطع خارج تخصصی ادامه می‌یابد.

    دروس تکمیلی
    دانش‌های مورد نیاز در این برنامه، به فقه و اصول محدود نبوده و علاوه بر آنها، دروس تکمیلی، مانند درایه و رجال، تفسیر، فلسفه و دروس بنیادین همچون آشنایی تحلیلی و نقادانه با مبانی و فلسفه علوم جدید نیز پیش‌بینی شده تا دانش‌پژوهان را با پیشینه  دانش‌های جدید و نسبت آنها با مبانی اندیشه دینی آشنا سازد. دروس آشنایی با رشته‌های تخصصی نیز در این مقطع ارائه می‌شود تا طلاب محترم با آگاهی کافی، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. علاوه بر این، دروس عمومی شامل آموزش عربی معاصر،  ادبیات فارسی و همچنین آموزش زبان انگلیسی در حد فهم متون تخصصی مرتبط با رشته و نیز آموزش مهارت های پژوهشی مورد نیاز از برنامه های این مقطع می باشد.
    طلاب محترم در این مقطع نسبت به نگارش پایان نامه سطح3حوزه اقدام و تا پایان مقطع از آن دفاع خواهند نمود.

    3. مقطع خارج تخصصی
     دانش پژوهان پس از اتمام موفقیت آمیز مقطع خارج عمومی به «مقطع خارج تخصصی» که به مدت 4 سال ادامه دارد وارد و در یکی از رشته فقه‌های دایر به تحصیل ادامه می دهند. درس خارج فقه در این مقطع بر فراگیری ابواب اختصاصی فقهی مرتبط با رشتة انتخاب‌شده متمرکز می‌باشد. این درس، به صورت پژوهش‌محور و تطبیق با مسائل مستحدثه ارائه می‌شود.
    برنامه آموزشی مقطع خارج تخصصی
    برنامه تحصیلی این مقطع، به شرح ذیل خواهد بود:
    * ادامۀ درس خارج اصول تا پایان یک دوره خارج اصول(به مدت هشت سال)
    * درس خارج فقهِ مشترکات. در این مرحله، طلاب، ابواب متعارف فقهیِ مرتبط با رشته تحصیلی را با شرکت همه‌روزه در درس خارج، به صورت پژوهش‌محور خواهند گذراند. مقصود از فقه مشترکات، مسائل و مباحث مشترک میان ابواب فقهی آن رشته مانند مباحث مطرح شده در کتاب فقه العقود آیت‌الله سید کاظم حائری(حفظه الله) در ابواب معاملات است. شایان ذکر است که در این درس، مباحثِ مطرح‌شده، به فروعات متداول در کتب متعارف فقهی محدود نبوده و مسائل و موضوعات مستحدث نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.
    * ابواب اختصاصی فقهی مرتبط با رشته تخصصی. مانند اجاره، وکالت، رهن و یا شرکت، و در فقه جزا نیز ابوابِ حدود، دیات و قصاص نیز محور بحث و تحقیق در هر رشته خواهند بود.
    * یک دوره دروس آکادمیک مرتبط با رشته فقهِ تخصصی، در حدی که دانش‌پژوهان بر این دانش‌ها تسلط یافته و برای فهم و تحلیل مسائل مرتبط با حوزه‌های دانش جدید از کمک کارشناسان آن رشته بی‌نیاز باشند. این دروس در هفته 6 تا 8 ساعت ارائه می شود.



    پژوهش در مقطع تمهیدی و خارج
    با توجه به نقش مهم فعالیت‌های پژوهشی در ارتقای توانمندی علمی دانش‌پژوهان و لزوم اهتمام به آن از مراحل آغازین تحصیل، برنامه‌ پژوهشی ذیل در مقطع تمهیدی و خارج برنامه‌ریزی شده است:
      الف. تقریر دروس. هدف از نوشتن تقریر دروس فقه واصول، به‌ویژه در مقطع خارج، افزایش توان مراجعه به منابع و تقویت قدرت فهم و تحلیل مطالب عمیق علمی می‌باشد. ازاین‌رو، تقریر باید با مراجعه به متون و منابع اصلی بحث صورت گرفته و نوشته، حاصل فهم و تقریر طلاب باشد؛ و نه نگارش بیان استاد.
       ب. تحقیق مرتبط با مباحث درس. در مقاطع تمهیدی و خارج، انجام تحقيقات مرتبط با دروس روزانه مورد تاکید می‌باشد؛ به‌گونه‌ای‌که در هر سال تحصيلي، چند تحقیق فقهي يا اصولي مرتبط با دروسِ ارائه‌شده، توسط طلاب انجام شود. تحقيقِ درسی باید شامل: تتبع در اقوال و ادله، تبیین ديدگاه ها و بيان ثمره عملي با رعايت قواعد تحقيق باشد. این تحقیق‌ها، توسط اساتید ارزیابی می‌شود و جلسات نقد و بررسی آنها با حضور طلاب برگزار می‌گردد.
      ج. ارائه مقاله علمی. تولید حداقل يک مقاله علمي در هر سال، با تأکيد بر جنبه نوآوري آن، پیش‌بینی شده است. این مقالات، ضمن واجدبودن محتوای علميِ قابل قبول، بايد از نظر شکلي و ساختاري نيز از استانداردهای مقاله علمی برخوردار باشند.
    ه:   نگارش و دفاع از پایان نامۀ سطح 4 حوزه در این مقطع صورت می گیرد.

    4. مقطع عالی پژوهشی
    پس از اتمام دوره 4 ساله تخصصی، برنامه آموزشی 8 ساله موسسه فارغ التحصیلان برای «مقطع عالی پژوهشی» پذیرش می شوند و در یک دوره تقریبی 2 ساله، توانایی انجام پژوهش‌های ناظر به تولید علم و نظریه خود را به فعلیت می رسانند. پژوهش‌ها در این مقطع عمدتا بر بحث و تحقیق در مباحث نوظهور فقهیِ مرتبط با رشتۀ تخصصی متمرکز خواهد بود.
    کار فقهی در این مقطع، به صورت کاملاً پژوهشی و موضوع‌محور ارائه می‌شود. پژوهشگران، با هدایت اساتید مبرّز، پژوهش را بر روی موضوعات تعیین شده انجام می دهند. با پایان این مرحله، پژوهشگران پرتلاش و سخت کوش به کسب توانایی اجتهاد و تولید علم و نظریه در عرصۀ تخصصی نایل می گردند.

     

    5.هسته‌های پژوهشی
    بر اساس هدف موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که تربیت اندیشمندان دارای توانایی تولید علم و نظریه در عرصۀ فقه های تخصصی است «اندیشکدۀ فقه معاصر» با هدف فراهم کردن شرایط کار عمیق علمی برای فارغ التحصیلان ممتاز مقطع عالی پژوهشی تاسیس خواهد شد تا پژوهشگرانی که به توانایی تولید علم و نظریه دست یافته‌اند به پژوهش پیرامون معضلات فقهی نظام اجرایی و مدیریتی ج اا در بخش‌های مختلف  پرداخته و نظریات راهگشایی را ارائه کنند. مسائل و موضوع‌های تخصصی مورد پژوهش در هسته‌ها، بر نیازهای فقهی نظام اسلامی و نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی متمرکز بوده و در ارتباط مستقیم با نهادهای حاکمیتی نظام تعریف خواهد شد.

    امور فرهنگی
     رشد و تعالی اخلاق و معنویت، از دیرباز از ارکان هویت حوزه‌های علمیه شیعه بوده و بزرگان حوزه‌های علمیه در طول تاریخ درخشان آن، پیوسته در عرصه تهذیب اخلاقی، ورع و تقوا، پیشتاز و مقتدای طلاب و مردمان با ایمان بوده‌اند. در همین راستا، امر تربیت و تهذیب اخلاقی و معنوی، مورد اهتمام این مؤسسه می باشد. فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی در مؤسسه، بر محورهای ذیل خواهد بود:
    * فعالیت‌های اخلاقی ـ معنوی، مانند برگزاری درس اخلاق و مراسم عبادی و معنوی که با هدف گسترش و ارتقای روحیه معنوی و بندگی حق تعالی، در میان طلاب و خانواده‌های آنان انجام می‌شود؛
    * فعالیت‌های تربیتی و مشاوره، شامل راهنمایی و هدایت تربیتی و روان‌شناختی طلاب، و نیز تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی آنان؛
    * فعالیت‌های فرهنگی، شامل هدایت و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی ـ مذهبی طلاب برای خود و خانواده‌هایشان، مانند برگزاری مراسم مذهبی و انقلابی و برنامه‌های ورزشی جهت افزایش نشاط و پویایی طلاب و خانواده‌ها و کارمندان و نیز سفرهای زیارتی و سیاحتی طلاب و خانواده‌های ایشان؛
    * فوق برنامه‌های آموزشی و مطالعاتی که با هدف ارتقای توانمندی فکری و دانشی طلاب و خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف، مانند: تفسیر و معارف دینی، مهارت‌های سبک زندگی و ارتقای توان درک و تحلیل مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ـ انقلابی برنامه‌ریزی می‌شود.
    * امور فرهنگی ـ تربیتی خانواده‌های طلاب. توجه ویژه به امور تربیتی و فرهنگی فرزندان و همسران محترم طلاب مدرسه، از اولویت‌های فرهنگی ـ تربیتی مؤسسه است و شامل مواردی از قبیل: ارائه مشاوره، آموزش مباحث اخلاقی و تربیتی، کلاس‌های مهارت‌افزایی، ورزش و اردوهای تفریحی می‌باشد.

    حمایت ها
    طلابی که تمام وقت خود را صرف برنامه های علمی موسسه می کنند از شهریه عمومی موسسه و نیز شهریه اختصاصی مدرسه برخوردار می شوند. علاوه بر آن، کارانه پژوهشی به ازاء تولیدات خود در بخش تحقیق و پژوهش به آنان تعلق می گیرد.